Friday, July 23, 2010

When We Erupt Into The Room.. And Hear The Sub Go Boom!

"Zeg nooit nooit.."
Een klasgenoot van me op het MBO deed deze cliché uitspraak altijd.. En ik vond het altijd onzin.. "Mellow-house is kut.. dat ga ik nooit luisteren", zei ik destijds met mijn Sony Walkman® op, luisterend naar de nieuwste Thunderdome compilatie..
Een jaar later loop je bij USA-Import in Antwerpen binnen en ontdek je dat er meer is.. Vanuit Bonzai-achtige labels kom je terrecht in meer trancy-house en voordat je het zelf door hebt schaf je je eerste trance-plaat aan.. Vanuit trance kom je vervolgens uit bij electro-house en draai je wat op feestjes in een louche tent waar je op zaterdag ook wel eens komt om gewoon rond te hangen en daar hoor je dan een vage, in stoned-staat verkerende DJ "Drum & Bass" draaien. En dan denk je: "Jesus.. WTF is dat voor tyfus-herrie?!" en "WTF zijn dit voor hippies die hier vaag op deze veel te zware basslines staan te headbangen?". Je denkt op dat moment bij jezelf: "Deze shit ga ik NOOIT luisteren..". Een paar weken later kom je weer op zo'n feest maar dan hoor je op een gegeven moment wat "minder zware" Drum & Bass zoals dit geweldig mooie DJ Marky feat. Stamina MC- LK. Je gaat wat zoeken op internet en je ontdekt vage bootlegs van DJ Zinc en juweeltjes als Brown Paper Bag van Roni Size en voordat je er eigenlijk helemaal "into" bent, is er weer een nieuw sub-genre ontstaan onder de noemer "Dubstep".
En weer doe je zo'n uitspraak; "Dit is belachelijk trage Drum &Bass, dit maakt no fucking sense.. Dit ga ik NOOOOIT luisteren.."
En nu? Nu wordt het dé nieuwste trend in muziekland en je gaat het zelf ook steeds meer waarderen. Niet alleen waarderen.. maar je vind verschillende dubstyle-producties ook echt über-vet.. Zoals deze "Katy On A Mission" van Katie Brien AKA Katy B (geproduceerd door Benga, lid van de hier eerder geblogde act Magnetic Man).

Katy B - Katy On A Mission (Produced By Benga)

dus.. "zeg nooit nooit" ;-)

No comments:

Post a Comment